تبلیغات
ندای قانون - ازدواج موقّت و تعدّد زوج هادر اسلام

 

 

چرا در اسلام ازدواج موقّت و تعدّد زوج ها تجویز شده است؟

آیا این احكام تبعیض و خلاف حقوق زن نیست؟

۱ همان طور كه مى‌دانید، ازدواج شرعى در اسلام دو صورت دارد:

أ. ازدواج دائم و مادام العمر: یعنى زن و مرد تصمیم گرفته باشند تا زمانى كه در قید حیاتند، زندگى مشترك داشته باشند كه البتّه اصل در ازداوج هم دوام است.

ب. ازدواج موقّت و محدود به زمانى خاص: مصالح ازدواج موقّت بسیار است كه به برخى از آن ه مى‌توان پى برد; از جمله:

۱/ زن در ایام قاعدگى كه در هر ماه، چندین روز را در بر مى‌گیرد، به كلّى فاقد آمادگى براى مقاربت است; حال آن كه مرد دائم این آمادگى را دارد.

۲/ زن در دوران باردارى و حتّى اغلب در دوران شیردهى نمى‌تواند آبستن شود; در صورتى كه مرد، چه بسا خواهان فرزند دیگرى باشد; افزون بر این كه زن در این مدّت میل جنسى چندانى هم ندارد.

۳/ زن یا مرد ممكن است براى تحصیل علم، تجارت یا هر مقصود دیگرى، مدتّى در شهر یا كشورى غیر از محلّ اقامت دائم خود مجبور به زندگى باشد. در این حال، شوهرى كه زنش به مسافرت رفته است یا مردى كه خود در شهر یا كشور بیگانه زندگى مى‌كند، نیاز به همسر دارد.

۴/ در ازدواج دائم، هزینه زندگى زن به عهده شوهر است و ممكن است مردى توان مالى براى پرداخت مخارج همسر را نداشته باشد.

۵/ ممكن است قوّتِ غریزه جنسى در مردى چنان باشد كه با یك زن ارضا نشود; پس ازدواج موقّت، مصالح فراوانى دارد و هرگاه مرد یا زنى به هر دلیلى نتواند ازدواج دائم كند و فشار غریزه جنسى او نیز به حدّى باشد كه عدم ارضاى آن سبب ناهنجارى هاى جسمى یا روحى یا معصیت شود، ازدواج منقطع، یگانه راه چاره است.

۶/ در برهه اى از زمان، مصالح اجتماعى یا فردىِ جامعه یا شخص ایجاب كند كه تكثیر نفوس، آهنگ سریع ترى بگیرد در این صورت، اگر هر مردى به یك همسر بسنده كند، غرض پیشین حاصل نخواهد شد.

۷/ امكان دارد در بعضى مقاطع تاریخى، تعداد دختران و زنانِ آماده ازدواج جامعه بیش از تعداد مردان باشد. در چنین مواردى، منع تعدّد زوج ها نتیجه اى جز رواج فحشا و دیگر مفاسد اجتماعى مترتّب بر آن نخواهد داشت و در حقیقت، حقّ ازدواج برخى از زنان پایمال خواهد شد. با این حال، در اسلام هیچ گاه به مردى تكلیف نمى‌كنند كه بیش از یك زن بگیرد و در عمل نیز از ظهور اسلام تا كنون، در همه جوامع، اكثریّت قریب به اتّفاق مردان (چه مسلمان و چه غیر مسلمان) تك همسر بوده اند و هستند; ولى به هرحال، واقع بینى، انصاف و تفاوت هاى زن و مرد اقتض مى‌كند كه براى اوضاع و احوال خاص نیز چاره اى اندیشیده شود. در ضمن روشن شد كه در این احكام، مسأله تبعیض جنسى و نفى حقوق زنان در میان است.

با توجّه به مصالح ذكر شده (غیر از بند ۴) و بعضى دیگر از فواید، ازدواج دائم به یك بار محدود نشده است; بلكه به مرد اجازه داده شده است كه با قیود و شرایط خاصّى از جمله رعایت عدالت، در یك زمان تا چهار زنِ دائم هم داشته باشد.

یادآورى این نكته بى فایده نیست كه ما مدّعى نیستیم تمام حكمت هاى ازدواج موقّت و تعدّد زوجات (یا دیگر احكام الاهى) همین مواردى است كه م مى‌فهمیم. چه بسا ده ها حكمت دیگر در این حكم باشد كه ما از آن ها آگاهى نداریم.

پی نوشتها :

۱ ر.ك: محمّد تقى مصباح یزدى، جزوه حقوق و سیاست در قرآن، درس ۲۰۹/

منبع : پرسشها پاسخها ج ۵ ، آیت الله مصباح یزدی




طبقه بندی: حقوق خانواده، حقوق زن، حقوق اسلامی (فقه، اصول،حدیث)،

تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1391 | 08:38 ب.ظ | نویسنده : خانم دهقانپور دانشگاه پیام نور فسا | نظرات

  • کسب درآمد از اینترنت
  • خرید کارت شارژ
  • کار در خانه